Test Nikon Z DX MC 35/1.7 Čekáme na objektiv
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Seznam doposud testovaných objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření XX.XX.2025 objektiv oznámen 10/2025 ..... - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit. Firma Nikon nám doposud nadělila následující DX objektivy. Jak si můžete všimnout, většina je jich vybavena optickou stabilizací obrazu, což ovšem není případ nové 35/1.7 - ten stabilizaci nemá, stejně jako 24/1.7 DX. Ale zkratka MC v názvu objektivu nás odkazuje na "makro". Ono to pravé makro není - poměr zvětšení je 0,67:1 - ty skutečně pravé makroobjektivy mají poměr 1:1 - na FX snímače jmenujme namátkově Z 105/2.8 S MC VR nebo Tamron Z 90/2.8 Di III Macro VXD nebo Nikon Z MC 50/2.8. Ale k tomu se ještě dostaneme. V roce 2025 existují následující DX objektivy od Nikonu:
Z
12-28/3.5-5.6 DX PZ
VR Existuje samozřejmě docela dost jiných DX objektivů od jiných výrobců - Nikon je např. dovolil oficiálně vyrobit Sigmě: Sigma 16/1.4 DC DN, Sigma 56/1.4 DC DN Contemporary nebo Sigma 30 mm f/1,4 DC DN Contemporary. Řada jiných výrobců je vyrábí také, většinou jen s ručním ostřením a jaksi "neoficiálně" z těch hlavních třeba Laowa nebo Samyang. Zde testovaný objektiv je po pevné 24 druhým pevným ohniskem v řadě Nikon DX objektivů. Úhlem záběru odpovídá ohniskové vzdálenosti 52.5 mm pro plnoformátové snímače.
Asférické členy, ED a Super ED Objektiv má 8 prvků v 7 skupinách - antireflexní vrstvy, povlakování tam nějaké bude. Je to malý a lehký plasťáček bez jakýchkoliv jiných ovládacích prvků mimo prstence pro ruční ostření. Žádné přepínače, žádný funkční kroužek. Zde se evidentně šetřilo jak se dalo. Ostatně i pouze jeden asférický ED člen tomu napovídá - měl by se starat o redukci chromatické aberace a zvýšení ostrosti objektivu. Bajonet je kovový, nějaké utěstnění proti prachu a stříkající vodě tam bude také. Pro automatické ostření je použít klasický krokový motor, ostření je samozřejmě vnitřní, to dnes už snad ani jinak nejde. Přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu - ale POZOR! Sluneční clona NENÍ součástí při koupi objektivu - je to HN-43 a můžete si ten kousek plastu dokoupit za nehorázných 579,- Kč! Třeba Číňan hodí na Aliexpress něco levnějšího :)
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Nastavení fotoaparátu pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9 pro FX
formát, Nikon Z50II pro DX formát, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm u FX formátu, 88 x 132 cm u DX formátu
Závěr:
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr:
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. U
Závěr:
Minimální zaostřovací vzdálenost je 160 mm od roviny snímače. Délka objektivu je 72 mm. Prostým odečtením zjistíme, jak daleko bude předmět vzdálen od přední obruby objektivu - 88 mm! To už chce hodně šikmé světlo, abyste si fotoaparátem s objektivem nestínili fotografovanou předlohu. To už chce hodně líný hmyz, který velmi špatně vidí, aby neutekl. Navíc zvětšení je 1:0.67, nikoliv 1:1 - takže objekt o velikosti 1 cm bude na snímači zobrazen ve velikosti 67 mm. To je takové pseudomakro a označení "makro" si tento objektiv nezaslouží. Závěr:
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Hlučnost: Přesnost:
Závěr:
Objektiv žádnou nemá. Závěr: Není
Objektiv má s
U snímků v protisvětle dochází k Závěr:
Toto
Závěr:
Vše na clonové číslo 2.8
Závěr:
Nelze použít, také to nemá smysl. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z50II, zpracování
v Nikon Studio NX.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+
+-
S Nevíte, zda vám bude objektiv vyhovovat a chcete si jej jen vyzkoušet a poté třeba i koupit? Doporučuji půjčovnu FOTORI, která zapůjčila i objektiv pro tento test - děkuji:
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|